Imię i nazwisko (wymagane)
Temat
Twój email (wymagane)
Treść wiadomości (wymagane)
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — odpowiedź wyślę na Twój adres mailowy.
Upewnij się, że wypełniłeś/aś wszystkie pola.

Potrzebujesz indywidualnych konsultacji dietetycznych?

Wyślij wiadomość przez formularz 

Copyright 2020 bielkadietetyk.pl

Wszystkie prawa zastrzeżone

Justyna Bielka - ZnanyLekarz.pl

Bądźmy w kontakcie

17 czerwca 2021
Prosty przepis na lekkie ciasto jogurtowe, zgodny z ogólnymi zasadami diety łatwostrawnej. Zamiana zwykłego jogurtu na skyr zwiększy zawartość białka.
17 maja 2021
Prosty i pyszny obiad z makaronem w wersji wegetariańskiej, a właściwie wegańskiej, bo w całości przygotowany z produktów roślinnych. Bardzo
05 maja 2021
Czy na diecie łatwostrawnej można jeść kopytka? Często spotykam się z tym pytaniem, więc zacznijmy właśnie od niego - czy

Najnowsze

w tej kategorii

 

Ten posiłek to dowód na to, że posiłki na diecie łatwostrawnej również mogą być smaczne i kolorowe a przy tym pełnowartościowe.

 

Zarówno sos, puree jak i pulpeciki są bardzo proste w wykonaniu, choć przyznaję, że przygotowanie składa się z kilu etapów - taki posiłek można więc przygotować na niedzielny obiad, a przed gotowaniem dokładnie przejrzeć przepis i zaplanować wykonanie tak, jak będzie najwygodniej.

 

 

Zważ produkty

 

Jak zawsze podpowiadam moim Pacjentom, podpowiem i tutaj - podczas przygotowywania posiłku po raz pierwszy warto zrobić to z pomocą wagi - nasze miary domowe często różnią się w zależności od... domu :)

I rzeczywiście - w większości przypadków okazuje się, że dobrze było zważyć każdy produkt - każdy ma nieco inne wyobrażenie dla określeń takich jak np. 'niewielki ziemniak', jedna łyżka zmieści 7 ml oleju, inna 20 ml.

W przypadku diety lekkostrawnej, kiedy posiłki z jednej strony nie powinny mieć zbyt dużej objętości, a z drugiej dostarczyć odpowiedniej ilości składników odżywczych, warto przykładać uwagę do porcji poszczególnych produktów.

 

 

Żeby było łatwiej dla początkujących...

 

... pod przepisem umieściłam zdjęcia z poszczególnych etapów przygotowywania posiłku, mam nadzieję, że takie zobrazowanie kulinarnych działań pomoże Ci w przygotowaniu lekkiego posiłku.

 

Ułatwieniem  będzie też przygotowanie składowych dania w większych ilościach - część można zjeść na następny posiłek lub następny dzień, resztę podzielić na porcję i zamrozić.

 

  • Sos dyniowy - można ugotować od razu całą dynię, podzielić i zamrozić, później zużyć w ciągu kilku tygodni do różnych posiłków (jako sos, zupa krem, dodatek do babeczek).

  • Brokuły - warto ugotować w większej ilości, podzielić na porcje i zamrozić. Inna opcja - to, czego nie zużyjemy do puree zostawiamy na następny dzień i przygotowujemy zupę krem, np. z dodatkiem ziemniaków i pulpecików.

  • Pulpeciki - wygodniej będzie przygotować w większej ilości (poniżej znajdziesz ilości zarówno na jedną porcję jak i na 3 porcje). Pozostałe porcje mogą zjeść domownicy (założę się, że wszystkim będzie smakować, tak było u mnie ;), część można też zostawić do zupy krem z brokuła, o której wspomniałam przed chwilą.

 


 

Delikatne pulpeciki w dyniowym musie, zielone puree z ziemniaków i brokułów - wartość odżywcza posiłku

 

Podane poniżej składniki to porcja na ok. 550 kcal, 36 g B, 22 g T, 57.5 g W, 7 g błonnika

 


 

Puree z ziemniaków i brokułów na diecie łatwostrawnej

 

Składniki:

  • ziemniaki - 4 niewielkie sztuki (200 g)

  • brokuły - ok. 1/3 - 1/2 szklanki puree z brokułów (50-70 g)

  • masło - 1 łyżeczka (5 g)

  • przyprawy: sól, gałka muszkatołowa

 

Sposób przygotowania:

  • Brokuły umyj, usuń łodygi, same kwiaty ugotuj w dużej ilości lekko osolonej wody bez przykrycia. Gotuj do miękkości (około 10 minut). Zmiksuj na puree. Przygotowane w taki sposób brokuły, zjedzone w niewielkiej ilości na raz nie powinny stanowić problemu nawet na diecie łatwostrawnej.

  • Ziemniaki ugotuj w lekko osolonej wodzie (zapobiega to utracie m.in. potasu). Rozgnieć na puree (niestety zblendowane ich razem z brokułami sprawi, że powstanie kleista masa, więc trzeba rozgnieść je osobno).

  • Ziemniaki wymieszaj z brokułami i świeżym masłem, dopraw do smaku (np. gałką muszkatołową).

 


 

Lekkostrawny sos dyniowy - prosty przepis:

 

Składniki:

  • dynia piżmowa - niecała szklanka dyni pokrojonej w kostkę (ok. 100 g)

  • przyprawy: sól, papryka czerwona

 

Sposób przygotowania:

  • Dynię dokładnie umyj, pokrój w paski i obierz. Pokrój w niewielką kostkę - im drobniejsze kawałki, tym szybciej sos będzie gotowy.

  • Dynię przełóż na patelnię lub do rondelka. Gotuj do miękkości, w miarę gotowania podlewając wodą (bez dodatku tłuszczu).

  • Kiedy dynia będzie miękka, pozwól, żeby większość wody odparowała.

  • Dynię przełóż do mniejszego naczynia i zblenduj na mus. Dopraw do smaku, na koniec dodaj olej rzepakowy i wymieszaj.

 

* Wygodnie będzie przygotować więcej dyni za jednym razem i całość podzielić na porcje. Jedną z nich można zostawić na kolejny posiłek lub kolejny dzień, resztę zamrozić.

* Na diecie łatwostrawnej olej za każdym razem dodajemy bezpośrednio przed zjedzeniem - nie dodawaj go więc do tych porcji dyni, które odkładasz do lodówki lub zamrażasz z zamiarem późniejszego odgrzewania.

 


 

Lekkostrawne pulpety z indyka

 

Składniki:

  • mięso z indyka, mielone - 130 g

  • jaja kurze, całe - 1/3 sztuki

  • chleb wiejski lub pszenny - 1/3 kromki (ok. 10 g)

  • przyprawy: sól, papryka czerwona, opcjonalnie curry lub kurkuma, suszone zioła

 

*Żeby przygotować 3 porcje pulpetów, wykorzystasz: 400 g mięsa mielonego, 1 całe jajko, 1 kromkę pieczywa.

 

Sposób przygotowania:

  • Pieczywo zalej niewielką ilością gorącej wody, rozmocz i rozgnieć dokładnie widelcem.

  • Pieczywo wymieszaj z jajkiem, następnie z mięsem i przyprawami.

  • Odstaw masę na kilka minut, następnie uformuj niewielkie pulpeciki.

  • Jeśli masa będzie rzadka, możesz użyć do formowania łyżki, nie musi być zbita jak w przypadku 'tradycyjnych' kotletów. Jeśli jednak masa będzie zbyt rzadka (np. jeśli na początku dodasz zbyt dużo wody do pieczywa) dodaj do zagęszczenia trochę mąki pszennej, owsianej lub orkiszowej (1-2 łyżki).

  • Na patelnię wlej wodę - tyle, żeby przykrywała pulpeciki mniej więcej w połowie. Kiedy woda zacznie się gotować, na patelnię wyłóż pulpeicki,

  • Obgotowuj je po obu stronach na niewielkim ogniu przez ok. 10 minut, do momentu, kiedy prawie cała woda odparuje.

  • Przed zjedzeniem pulpeciki wymieszaj z dyniowym sosem i wyłóż na zielone puree.

 


 

Jeszcze kilka zdjęć ...

 

dieta łatwostrawna, lekkostrawna, co na obiad, pulpeciki w sosie dyniowym, mus dyniowy

 

Dynię gotuj do miękkości w razie potrzeby podlewają wodą. Zajmie to około 10-15 minut.

 

brokuły na diecie łatwostrawnej (lekkostrawnej) sposób przygotowania

 

Brokuły na diecie łatwostrawnej

- usuń łodygi, warzywa gotuj do miękkości (przez około 10 minut lub nawet więcej) w dużej ilości wody, bez przykrycia.

Kwiaty zawierają mniejsze ilości błonnika, gotowanie w dużej ilości wody i bez przykrycia ułatwi pozbycie się substancji, które mogłyby spowodować ewentualne wzdęcia.

 

dieta latwostrawna, lekkostrawna, co na obiad, puree ziemniaki z brokulem

 

Ziemniaki i puree przygotuj osobno, dopiero później wymieszaj na puree.

 

dieta latwostrawna, lekkostrawna, co na obiad, puree ziemniaki z brokulem

 

dieta latwostrawna, lekkostrawna, co na obiad, pulpeciki drobiowe gotowane, pulpeciki w sosie

 

Pulpeciki wrzuć na gotującą się wodę. Obgotowuj je ze wszystkich stron, aż woda odparuje.

Nie ma potrzeby dodawania tłuszczu.

 

Obiad na diecie łatwostrawnej - delikatne pulpeciki w dyniowym musie, zielone puree z ziemniaków i brokułów, przepisy dla chorych na raka

 

Gotowe!

Porcja ze zdjęcia to ok. 550 kcal, 36 g B, 22 g T, 57.5 g W, 7 g błonnika.

 


 

Obiad na diecie łatwostrawnej - delikatne pulpeciki w dyniowym musie, zielone puree z ziemniaków i brokułów

05 maja 2021
Obiad na diecie łatwostrawnej - delikatne pulpeciki w dyniowym musie, zielone puree z ziemniaków i brokułów

Cześć! Mam na imię Justyna, jestem dyplomowanym dietetykiem.

Tworzę tutaj bazę zdrowych i prostych przepisów oraz zbiór informacji przydatnych w jedzeniu zdrowo na co dzień.

Cieszę się, że tu jesteś! Zostaw po sobie ślad ;)

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.

DIETETYK KLINICZNY

mgr Justyna Bielka