18 października 2020
Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami, z porządną dawką cynamonu i suszonego imbiru, pachnące i sprężyste (a to za sprawą dodatku sody
12 października 2020
Pyszny i prosty sernik bez pieczenia, bez dodatku cukru, o niskiej zawartości tłuszczu. Przepis przyjazny dla osób z insulinoopornością, cukrzycą
10 października 2020
Lekka pizza na pełnoziarnistym, cienkim spodzie pachnącym bazylią, z dodatkiem mozzarelli, pomidorów, roszponki i cebuli. No i oczywiście oliwy. Dużym

Zajrzyj też tutaj

Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami, z porządną dawką cynamonu i suszonego imbiru, pachnące i sprężyste (a to za sprawą dodatku sody i kefiru).

Jakby tego było mało, ciasto jest naprawdę proste w wykonaniu - wystarczy zamieszać składniki i wylać je do blachy wyłożonej wcześniej papierem do pieczenia i śliwkami. Śliwki oczywiście trzeba posypać dodatkową warstwą cynamonu.

 

Przepis powstał na podstawie tego (link: https://www.mojewypieki.com/przepis/odwrocone-ciasto-ze-sliwkami), ja wprowadziłam jednak kilka zmian

- teraz ciasto spokojnie mogą jeść osoby, które ograniczają ilość cukrów prostych i nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie.

 

Oto co zrobiłam - mąkę pszenną białą wymieniłam na pełnoziarnistą (stąd dodałam też trochę więcej kefiru, pełnoziarnista mąka potrzebuje więcej płynu) a cukier na erytrytol. Masło zastąpiłam olejem rzepakowym. Sypnęłam też sporo cynamonu i imbiru, zarówno dla cudownego aromatu jak i właściwości przeciwzapalnych, którymi te przyprawy się odznaczają. 

Postanowiłam też sprawdzić, co się stanie, jeśli składniki po prostu wymieszam zamiast ubijać wszystko pracowicie mikserem... eksperyment się udał, ciasto wyszło sprężyste i miękkie, bez śladu zakalca, choć naprawdę wysokie (wina mniejszej blaszki, niż ta wskazana w przepisie - miało być ok. 23 cm, u mnie było niecałe 20 cm).

 


 

Forma: 20-27 cm średnicy

(u mnie 20 cm, dlatego ciasto wyszło dość wysokie – a przy tym puszyste i napowietrzone - przy użyciu większej blaszki łatwiej będzie pokroić na więcej kawałków)

 

ODWRÓCONE CIASTO ZE ŚLIWKAMI

- składniki

 

  • śliwki – ok. 800 g (u mnie ok. 600 g)
  • mąka pszenna pełnoziarnista - 2 szklanki
  • kefir - 1 i 1/4 szklanki
  • jajko - 1 sztuka
  • olej rzepakowy - 1/4 szklanki + 1 łyżka na dno formy
  • erytrytol - 1/3 szklanki + 1 łyżka na dno formy
  • soda oczyszczona - 1 płaska łyżeczka
  • cynamon - 2 łyżeczki + do oprószenia śliwek
  • imbir mielony - 1 łyżeczka
  • opcjonalnie - olejek lub ekstrakt pomarańczowy - kilka kropli

 


 

ODWRÓCONE CIASTO ZE ŚLIWKAMI

- sposób przygotowania

 

  • Śliwki umyj, usuń pestki.
  • Formę wyłóż papierem do pieczenia, dno posmaruj olejem i posyp erytrotolem.
  • Na dno wyłóż przekrojone na pół śliwki, środkiem do góry (mogą lekko na siebie zachodzić).
  • Mąkę wsyp do miski i wymieszaj z erytrytolem, sodą, cynamonem i imbirem.
  • Do miski dodaj kefir, jajko, olej i olejek pomarańczowy, wymieszaj wszystko na jednolitą, dość gęstą masę.
  • Ciasto wyłóż na śliwki, wstaw do piekarnika rozgrzanego do 170 stopni. Piecz około 50 minut (do suchego patyczka).
  • Przed krojeniem - odwróć dołem do góry! ;)

 


 

ODWRÓCONE CIASTO ZE ŚLIWKAMI

- wartość energetyczna i makroskładniki

 

CAŁOŚĆ: 2005 KCAL, 57 g B, 91 g T, 230 g W ogółem, 55 g błonnika

 

Odwrócone ciasto ze śliwkami_pozytywna profilaktyka na talerzu_słodko bez cukru_dietetyk online

 

Odwrócone ciasto ze śliwkami_pozytywna profilaktyka na talerzu_słodko bez cukru_dietetyk online

 

Odwrócone ciasto ze śliwkami_pozytywna profilaktyka na talerzu_słodko bez cukru_dietetyk online

 

Odwrócone ciasto ze śliwkami_pozytywna profilaktyka na talerzu_słodko bez cukru_dietetyk online

 

Odwrócone ciasto ze śliwkami_pozytywna profilaktyka na talerzu_słodko bez cukru_dietetyk online

 

Odwrócone ciasto ze śliwkami - pełnoziarniste i bez dodatku cukru

18 października 2020
Odwrócone ciasto ze śliwkami_pozytywna profilaktyka na talerzu_słodko bez cukru_dietetyk online

Cześć! Mam na imię Justyna, jestem dyplomowanym dietetykiem.

Tworzę tutaj bazę zdrowych i prostych przepisów oraz zbiór informacji przydatnych w jedzeniu zdrowo na co dzień.

Cieszę się, że tu jesteś! Zostaw po sobie ślad ;)

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.

Współpraca

Kontakt

Zadzwoń

Umów wizytę

DIETETYK KLINICZNY

Justyna Bielka

Copyright 2020 bielkadietetyk.pl

Wszystkie prawa zastrzeżone