18 października 2020
Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami, z porządną dawką cynamonu i suszonego imbiru, pachnące i sprężyste (a to za sprawą dodatku sody
12 października 2020
Pyszny i prosty sernik bez pieczenia, bez dodatku cukru, o niskiej zawartości tłuszczu. Przepis przyjazny dla osób z insulinoopornością, cukrzycą
10 października 2020
Lekka pizza na pełnoziarnistym, cienkim spodzie pachnącym bazylią, z dodatkiem mozzarelli, pomidorów, roszponki i cebuli. No i oczywiście oliwy. Dużym

Zajrzyj też tutaj

Scones, czyli śniadaniowe bułeczki. Dla niektórych może i angielskie, dla mnie zdecydowanie irlandzkie.

 

Najczęściej spotykałam brązowe wytrawne albo takie na słodko z białej mąki z rodzynkami, jedzone na drugie śniadanie lub popołudniową przekąskę - bez dodatków, z samym masłem lub też z dodatkiem dżemu truskawkowego. Do tego kawa - mała czarna lub kremowe latte, albo kakao lub po prostu mleko. Równie często herbata, szczególnie po południu.  

Brzmi zachęcająco, prawda?

 

Wymyśliłam sobie taki mix, czyli półsłodkie bułeczki z mąki pełnoziarnistej z rodzynkami. Eksperyment uważam za udany i namawiam do spróbowania. Zwłaszcza, że są do zrobienia w 5 minut, a do upieczenia w 15 minut.

Uwaga - sekretem jest krótkie wyrabianie (hura!) i dobrze rozgrzany piekarnik.

 


Moja wersja powstała na podstawie przepisu z prześwietnej książki:

"Sztuka gotowania" Niki Segnit


 

PEŁNOZIARNISTE SCONES Z RODZYNKAMI

- składniki na 6 bułeczek:

 

  • mąka pełnoziarnista/razowa (u mnie mieszanka pełnoziarnistej orkiszowej z żytnią razową, mniej więcej pół na pół) - 2 szklanki / 250 g

  • soda oczyszczona - 1/2 łyżeczki (lub 2 łyżeczki proszku do pieczenia - w tym wypadku maślankę można zamienić na mleko)

  • maślanka/kefir/jogurt - ok. 3/4 szklanki / 150-200 ml

  • sól - 1/3 łyżeczki (opcjonalnie)

  • cukier brązowy - 1-3 łyżeczki (opcjonalnie)

  • masło - ok. 2-3 łyżki / 25 g (opcjonalnie)

  • rodzynki - garść / ok. 30 g

 


 

PEŁNOZIARNISTE SCONES Z RODZYNKAMI

- sposób przygotowania:

 

  • Rodzynki zalej gorącą wodą i odstaw do napęcznienia (na około 15-20 minut). Jeśli zależy ci na super miękkich rodzynkach, warto zrobić to wieczorem dzień wcześniej. Wody powinno być niewiele - tyle, żeby przykryło rodzynki.

 

  • Do miski wsyp mąkę, sodę, sól i cukier, wymieszaj. Dodaj masło i połącz je z mąką, rozdrabniając palcami grudki masła. Do masy dodaj maślankę, wymieszaj łyżką, następnie - już rękami - szybko wyrób ciasto, do połączenia składników. Pod koniec dodaj rodzynki, razem z wodą, w której się moczyły (ale nie więcej, niż 2 łyżki tej wody).

 

  • Ciasto nie powinno kleić się do rąk - jeśli jest zbyt mokre, dodaj odrobinę mąki. Jeśli ciasto jest zbyt twarde, dodaj z kolei trochę wody.

 

  • Ciasto rozwałkuj na placek o grubości około 2-3 cm. Możesz go pokroić w kwadraty lub trójkąty albo wykroić - na przykład szklanką krążki. Ważne jednak, żeby nie obracać szklanką, tylko ją docisnąć (w przeciwnym razie ciasto może nie wyrosnąć - to wskazówka z książki, w której znalazłam przepis). Równie dobrze można też odrywać z ciasta niewielkie kawałki i w rękach uformować je na kształt bułek.

 

  • Ok, bułeczki uformowane, można je wstawić do gorącego piekarnika - na jedną z wyższych półek.

 

  • Pieczenie: 200 stopni C / około 15 minut.

 

 

 

Pełnoziarniste bułeczki scones z rodzynkami - najprostsze i najlepsze!

28 marca 2020
Pełnoziarniste półsłodkie bułeczki w 20 minut, proste i zdrowe. Bez drożdży. Mąka pełnoziarnista. Maślanka lub kefir. Rodzynki. Soda.

Cześć! Mam na imię Justyna, jestem dyplomowanym dietetykiem.

Tworzę tutaj bazę zdrowych i prostych przepisów oraz zbiór informacji przydatnych w jedzeniu zdrowo na co dzień.

Cieszę się, że tu jesteś! Zostaw po sobie ślad ;)

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.

Współpraca

Kontakt

Zadzwoń

Umów wizytę

DIETETYK KLINICZNY

Justyna Bielka

Copyright 2020 bielkadietetyk.pl

Wszystkie prawa zastrzeżone