Imię i nazwisko (wymagane)
Temat
Twój email (wymagane)
Treść wiadomości (wymagane)
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — odpowiedź wyślę na Twój adres mailowy.
Upewnij się, że wypełniłeś/aś wszystkie pola.

Potrzebujesz indywidualnych konsultacji dietetycznych?

Wyślij wiadomość przez formularz 

Copyright 2020 bielkadietetyk.pl

Wszystkie prawa zastrzeżone

Justyna Bielka - ZnanyLekarz.pl

Bądźmy w kontakcie

25 lutego 2021
Jadłospis uwzględnia 4 posiłki - śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. Podwieczorek można też zjeść jako drugie śniadanie - pomiędzy śniadaniem
10 lutego 2021
Szakszuka, czyli jajka duszone w warzywach, to nie tylko pyszny posiłek, który można zrobić w mniej niż 15 minut. To
04 lutego 2021
4 lutego obchodzimy Światowy Dzień Walki z Rakiem Kochani, chciałam zebrać tutaj dla Was najważniejsze zasady profilaktyki pierwotnej chorób nowotworowych.

Najnowsze

w tej kategorii:

 

   Czym jest szakszuka? To po prostu jajka duszone w warzywach. Brzmi bardzo, ale

to bardzo prosto i takie też jest w wykonaniu:

do zeszklonych wcześniej warzyw (pokrojonych nie inaczej, jak wedle Twojego uznania) wbijasz jajka, a później dusisz pod przykryciem przez kilka minut - na tyle, żeby białko się ścięło, a żółtka pozostały płynne.

 

Jakie dodasz warzywa, zależy już od Ciebie! 

Ja najczęściej robię w duszonych pomidorach i papryce, a tym razem wkroczyła

równie prosta wersja z cebulą i jarmużem, całość posypana pokruszonym pleśniowym serem.

Do tego pieczywo, jeszcze dodatek świeżych warzyw na talerzu i gotowe!

 

Poniżej podaję składniki i dokładne wykonanie dla osób, które będą robić po raz pierwszy.

Na końcu znajdziesz też wartość energetyczną i zawartość białka, tłuszczów i węglowodanów oraz kilka słów o tym, jak łatwo zmienić wartość energetyczną posiłku, nie zmieniając znacząco jego objętości.

 


 

SZAKSZUKA NA ZIELONO Z JARMUŻEM I SEREM PLEŚNIOWYM

 

Składniki na porcję 481 kcal:

  • jaja kurze całe: 3 sztuki (150 g)

  • olej rzepakowy: 1 łyżeczka (5 g)

  • ser pleśniowy, lazur błękitny: 10 g

  • cebula: 1/2 sztuki (50 g)

  • jarmuż: 3 garście (60 g)

  • chleb żytni razowy: 2 kromki (70 g)

 

Składniki na porcję 721 kcal:

  • jaja kurze całe: 3 sztuki (150 g)

  • olej rzepakowy: 1 i 1/2 łyżki (15 g)

  • ser pleśniowy, lazur błękitny: 20 g

  • cebula: 1/2 sztuki (50 g)

  • jarmuż: 3 garście (60 g)

  • chleb żytni razowy: 3 kromki (105 g)

 

 

Szakszuka na zielono z jarmuzem i serem plesniowym_zdrowe jedzenie_zdrowe przepisy_fit sniadanie_dietetyk online_bielka                 Szakszuka na zielono z jarmuzem i serem plesniowym_zdrowe jedzenie_zdrowe przepisy_fit sniadanie_dietetyk online_bielka

 

 

SZAKSZUKA NA ZIELONO Z JARMUŻEM I SEREM PLEŚNIOWYM

 

Sposób przygotowania:

 

  • Cebulę posiekaj i zeszklij na oleju - do duszenia dodaj szczyptę soli i ulubione przyprawy.

  • Dodaj posiekany jarmuż i duś jeszcze 2 minuty.

  • Wbij jajka, posyp je szczyptą soli. Duś pod przykryciem na niewielkim ogniu przez kilka minut (2-3 minuty).

  • Szakszuka będzie gotowa, kiedy białko się zetnie, a żółtko zostanie jeszcze płynne.

  • Całość przełóż na talerz, posyp pokruszonym lazurem i dodaj pieczywo i jeszcze garść świeżych warzyw.

 

 


 

 

KOMENTARZ - Jak łatwo zmienić kaloryczność posiłku?


Składniki podaję w dwóch wersjach z różnymi porcjami, a co za tym idzie - w dwóch wersjach kalorycznych: 481 kcal vs 721 kcal. Jak widzisz, objętość dwóch wersji jest bardzo podobna, pomimo znaczącej różnicy, jeśli chodzi i wartość energetyczną.

 

Jak to zrobiłam? Zmieniłam trochę ilość dodanego sera i oleju, czyli produktów, które w niewielkiej objętości dostarczają sporo energii. Jedyna widoczna dla oka zmiana to jedna kromka pieczywa więcej, bo nie chciałam podbijać kaloryczność jedynie tłuszczami.

 

Kaloryczność posiłku można zmienić (i to znacząco) w naprawdę prosty sposób, zostawiając podobną objętość - wystarczy niewielka zmiana porcji produktów o wysokiej zawartości kalorii, takich jak oleje roślinne, sery o wysokiej zawartości tłuszczu... Inne takie produkty to orzechy, nasiona i pestki czy suszone owoce.

 

To pocieszenie zarówno dla osób, które chcą zwiększyć masę ciała ale nie jeść objętościowo o wiele większych posiłków, jak również dla tych, którzy chcą zrzucić trochę zbędnych kilogramów, bo naprawdę nie ma konieczności jedzenia takich mini porcji, jakich się wiele osób obawia!

Z drugiej strony, warto pamiętać, że niektóre produkty, nawet te zdrowe, dostarczają jednak sporo energii i kontrolować ilości, jakie dodajemy do posiłków (choćby na oko, ale jednak zwracać uwagę).

 

 

Szakszuka na zielono z jarmuzem i serem plesniowym_zdrowe jedzenie_zdrowe przepisy_fit sniadanie_dietetyk online_bielka

 

 

 

Szakszuka na zielono z jarmużem i serem pleśniowym w dwóch wersjach kalorycznych.

07 lipca 2020
Ile kalorii dostarczać w trakcie odchudzania? Jak obliczyć zapotrzebowanie na energię? Co to podstawowa i całkowita przemiana materii i deficyt kaloryczny?

Cześć! Mam na imię Justyna, jestem dyplomowanym dietetykiem.

Tworzę tutaj bazę zdrowych i prostych przepisów oraz zbiór informacji przydatnych w jedzeniu zdrowo na co dzień.

Cieszę się, że tu jesteś! Zostaw po sobie ślad ;)

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.

DIETETYK KLINICZNY

mgr Justyna Bielka

 

 


A przy okazji - kilka słów o tym, jak łatwo zmienić kaloryczność posiłku.